četvrtak, 25.4.2019.

15.4.2008. 21:00:55
Kolumna
Pesimistična Ljubljana i Franci na balanci

Od 28.-30. ožujka u Ljubljani je održan sajam Collecta 2008. Teme izložbe su bili filatelija, numizmatika, militaria i minerali.

Udruga „Lepoglavski ahat“ je izlagala hrvatske minerale. To nam je ujedno bila prilika za susret sa slovenskim kolegama koji se bave mineralogijom gdje smo razmijenili iskustva i saznali što je tko novo pronašao u zadnjih godinu dana. Dobre strane sajma su bile i to što su naše minerale vidjeli posjetitelji, kojih je bilo oko 8 000, od kojih je bilo i dosta Hrvata koji žive u Sloveniji. Uspjeli smo realizirati razmjenu minerala, pa smo upotpunili našu slovensku zbirku, a dobili smo i kalcedone iz Grčke, Mađarske, Maroka i Kosova. Time se približavamo generalnom cilju skupljanja kalcedona i ahata iz svih poznatih nalazišta, prvo Europe, a onda i svijeta. Nadamo se da će primjerci biti izloženi javnosti u budućem lepoglavskom muzeju.

Zanimljivo je bilo uspoređivati i slovenske i naše lepoglavske ahate. Sve sam uvjereniji da je pretpostavka dr.Marjanac da bi naši ahati iz Čreta mogli potjecati iz Alpi točna. I ahati i crveni jaspisi su identični onima nađenim na području Dramlje u Sloveniji.

Na sajmu je bilo nekoliko poznatih trgovaca minerala iz Italije, pa su se mogli vidjeti sirovi smaragdi iz Kolumbije, ovogodišnja berba turmalina iz Pakistana, a naročitu pozornost je plijenio primjerak neptunita iz SAD-a.

Ono što nas je iznenadilo je velika „dekintiranost“ Slovenaca. Iako su se minerali nudili po cijenama dosta nižim nego u Hrvatskoj, ne znam jesu li bar dvojica trgovaca pokrila troškove. Slovenci s kojima sam razgovarao su vrlo nezadovoljni sa EU i kažu da oni koji su imali novaca sad imaju još više, a oni koji su bili srednja klasa postaju siromašniji. Kako sam bio nasuprot gospodina koji je trgovao draguljima iz Šri Lanke, vidio sam samo jednog jedinog posjetitelja koji je za primjerak vrhunskog rubina izdvojio 2000 eura. Što se nas u udruzi tiče, bili smo unaprijed svjesni da će nastup u Ljubljani biti financijski trošak. A opet, sad nekoliko tisuća ljudi više zna da Hrvatska ima svojstvene minerale, koji su u Europskim, i u svjetskim okvirima rijetki. Naime, iako ahata ima po svijetu, vrlo, vrlo rijetko se može naći u žilama, odnosno geometrijskim formama kao kod nas. Naravno, uvijek je lijep doživljaj sresti se sa našim Zagorcima kojima je bilo uistinu drago da su mogli svojim slovenskim prijateljima reći: „Evo vidiš čega sve ima u našem Zagorju, tamo odakle mi dolazimo“.

Sajam je završavao svaki dan u 18 sati. U petak smo svi bili umorni ko prebijeni psi, pa smo ranije otišli spavati, ali zato smo si u subotu dali malo oduška. Iako sam imao neke predrasude da su Slovenci škrti, moram priznati da u subotu nisam uspio platiti nijednu rundu u obližnjem kafiću. Kako su maturanti imali fešte, centar je bio pun policije, a ja baš nisam imao volje da provjerim jesam li ispod 0.5 promila uputio sam se u hotel u Šišku (to je otprilike kao udaljenost Maksimira od centra Zagreba). Nakon večere i tuširanja odlučio sam vidjeti kako diše Ljubljana subotom navečer. Pred prvim kafićem stajao je zaštitar s metal detektorom i upozorio me da je unutra privatna zabava. Na upit gdje se može izaći na piće a da nema balkanske folk muzike dugo je razmišljao i onda rekao da u okolici takvog mjesta nema. Mislim, punk je zel vrag, ali zar i dobri stari rock?!! U drugom kafiću su mi rekli da ne mogu unutra ako nemam odijelo, a kafić nešto poput Inferna ?!? Niz ulicu sam vidio dva tipa i žensku, svi s dugom kosom, pa sam se ponadao da oni možda znaju gdje se može popiti pivo pred spavanje. Iako su dečki bili kuglaši iz Postojne, djevojka je rekla da bi moglo biti dobro u Franci na balanci, koji je samo koju ulicu dalje.

Za one starije (Bože moj, sredovječnije, hm) sjetite se „Miragea“ na Horvatskom, a vi mlađi si zamislite Fenix, samo da je sve malo više u drvetu i nešto tamnije. Balanc je onaj starinski bicikl sa jednim velikim i jednim malim kotačem. Muzika je bila neka vrsta mješavine slovenskih polki, ali u modernoj obradi, uz poneku hrvatsku pop muziku. Pivo je po 18 kuna (a vi se bunite na cijene u Ivani), a Slovenke uz najbolji trud i volju za dvije-tri klase zaostaju u vijanju za pucama iz Kreševa. Nakon par rundi, uz žalopojke novostečenih slovenskih prijatelja kako je rock donekle opstal še le v Hrvaški, pospremio sam se na spavanac.

Nakon ovog radnog izleta moram priznati da bolje razumijem Slovence i njihove viceve o tome kako imaju previše stranaca. Ljubljana je zaista jedna velika Dubrava, a ono malo Slovenaca što ih je ostalo, može se naći u planinama ili na granici s Hrvatskom, gdje jako upada u oči sličnost krajolika s obje strane granice. Navike nisam provjeravao, mislim da ipak imaju malo manje birtija.

Pozdravljeni do sljedeće reportaže
Damir Vrtar

Ivanec voli svoju tradicijsku uskrsnu baštinu
Radi se u ulici koja nije obnavljana 30 godina
Prikupljeno 9.500 kuna
Ivanečki i salinovečki učenici skupili pomoć za djecu u Zajezdi
Predsjednik Trkačkog kluba Emil Zagorac
Vatrogasci spašavali farofske lipe
Grobna kuća u Cvetlinu dobila novi krov
Dječicu nasmijao klaun Jozo Bozo
Šest svjetlećih stupova od lameliranog stakla
Habeku zlato u kadetskoj konkurenciji
Husnjak osvojio srebro
Ivanečki učenici skupili najviše novca za afričke škole
Vijeće odradilo 37 sjednica s 336 točaka dnevnoga reda
Bura kontra Splita iliti Split kontra bure
Donacija dobro „sjela“ za obnovu crkvena tornja u Vrbnu
U Ivancu 22 posto proračuna za odgoj i obrazovanje
Popravljen put za šest kućanstava u zaseoku Jazvinski
Jožeki i Pepice, sretan vam imendan
Prekid suradnje s Vetropackom na burzu potjerao 15-ak radnika
Ivanečki planinari u Gorskom kotaru

Sadržaji s iPortala ne smiju se objavljivati u drugim medijima bez dozvole iPortala ili autora sadržaja.